اولین مساله ای که در هر شراکتی که امکان دارد به وجود آید، تقسیم سود بین شرکا است که در اکثر مواقع به درستی انجام نمی پذیرد، حال اگر آن 2 نفر مثالی در اول کارشان شرکتی را به ثبت رسانیده بودند، به علت اینکه همه مسائل هنگام ثبت شرکت و تنظیم اوراق اداری در اساسنامه و شرکت نامه ذکر می شود، حال موقع تقسیم سود به مشکل نمی خوردند و می توانستند با سند و مدرک از حق خود دفاع کنند.

یکی دیگر از مزیت های ثبت شرکت این است که جلوه حقوقی، قانونی و رسمی به کسب و کارتان می بخشد، مثلا فرض کنید که موقعیت ای برایتان پیش آمده و می توانید با مجموعه ای دولتی یا خصوصی وارد مذاکره شوید و قراردادی را منعقد نمایید، سپس از شما می پرسند که شما کیستید یا اسم شرکت تان چیست ؟؟؟ در صورتی که شرکتی نداشته باشید، چه می خواهید بگویید؟؟؟ می خواهید خود را با نام کوچک تان معرفی کنید ؟

همانطور که می دانید، این روزهای شرکت ها به سختی با اشخاص حقیقی (اشخاص حقیقی یعنی افراد) وارد مذاکره تجاری می شوند و بزرگترین دلیلی که شرکت های با اشخاص حقیقی کار نمی کنند این است که نمی توانند به راحتی به آن ها اعتماد کنند و کار را به یک شخص بسپارند یا خیالشان از این بابت نارحت است که کسی غیر از آن شخصی حقیقی وجود ندارد که مسئولیت کار را بر عهده بگیرد.

گام به گام اقدام کنید

- تعیین نوع شرکت :

از میان شرکت های مندرج در ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکتی را که با اهداف، شرایط، امکانات و برنامه های شما هماهنگی بیشتری دارد انتخاب نمایید. اما لازم به ذکر است که بیشترین نوع شرکت هایی که در ایران به ثبت می رسند شامل شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی خاص، شرکت تعاونی، شرکت تضامنی و همچنین تا حدودی شرکت سهامی عام است

انتخاب شرکاء و سهامداران :

مهمترین گام از مراحل ثبت شرکت همین گام است. شاید در میان گام‌های دیگری که در این مقاله بررسی می‌کنیم، ساده‌ترین آنها در فرایند تاسیس شرکت همین انتخاب شرکاء و سهامداران به نظر بیاید اما مهمترین است چرا که اگر در ابتدای کار در انتخاب شرکاء و سهامداران شرکت که قرار است سرمایه، کار، اندیشه، تخصص، انرژی و زمان خود را در قالب شرکت بیاورند و با یکدیگر در سود و زیان شرکت شریک شوند، دقت لازم به عمل نیاید می تواند شرکت را در طول حیاتش با مشکلات و چالش های گوناگونی رو به رو سازد که گاهی کار تا جایی پیش می رود که منجر به انحلال شرکت می شود.

تعیین سرمایه شرکت و آورده سهامداران :

هنگامی که قصد ثبت شرکت را دارید باید مشخص کنید که سرمایه شرکت شما چه مقدار است همچنین باید نوع سرمایه شرکت اعم از نقدی و غیر نقدی را نیز تعیین نمایید.

- تعیین موضوع فعالیت شرکت :

تعیین موضوع فعالیت شرکت یکی از مهمترین گام های مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت شرکتها است، چرا که اگر دقت لازم را در این مورد نداشته باشید ممکن است شرکت شما اصلا ثبت نشود یا اگر ثبت هم بشود در ادامه با مشکلاتی مواجه شوید.

تعیین نام شرکت :

موضوع تعیین نام شرکت موضوع حساسی است آن را می توانید در مقاله انتخاب اسم شرکت مطالعه نمایید.

- تعیین سمت اعضا هیئت مدیره و وضعیت حق امضاء شرکت :

در هر شرکتی سمت هایی همچون مدیرعامل، رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس هیئت مدیره و عضو هیئت مدیره وجود دارد و همچنین بسته به نوع شرکت ممکن است بازرس اعم از بازرس اصلی و علی البدل هم وجود داشته باشد که باید ضمن تعیین سمت هر کدام از اعضاء شرکت، وضعیت حق امضاء در شرکت را نیز تعیین نمایید.

تهیه و امضا مدارک برای تاسیس شرکت :

پس از تایید نام شرکت باید مدارک ذیل تهیه شده و به امضاء شرکاء، سهامداران و بازرسین شرکت (در صورت وجود) برسد و ما در ذیل به مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های پر متقاضی اشاره می نماییم:

ارسال مدارک به اداره ثبت شرکتها :

پس از انجام کلیه اقدامات فوق و تهیه مدارک پیش گفته و تکمیل اطلاعات مورد نیاز در سامانه اداره ثبت شرکتها بصورت گام به گام و تایید نام و امضاء مدارک، باید مدارک لازم را از طریق باجه های پستی مجاز و از طریق پست پیشتاز به اداره ثبت شرکتها ارسال نمایید.

در سامانه اداره ثبت شرکتها معرفی شده و اصل وکالتنامه وی همراه با مدارک شرکت به اداره ثبت شرکتها ارسال گردیده است، بصورت حضوری به اداره مربوطه مراجعه می نماید و ضمن پرداخت هزینه های قانونی و امضاء ذیل دفاتر؛ مدارک شرکت ثبت شده را دریافت میکند).

پرداخت هزینه روزنامه رسمی و کثیر الانتشار :

آخرین گام از مراحل ثبت شرکت مراجعه به سایت روزنامه رسمی و پرداخت هزینه انتشار آگهی رسمی ثبت تاسیس شرکت و نیز مراجعه مجدد به سایت اداره ثبت شرکتها و پرداخت هزینه روزنامه کثیرالانتشار شرکت است که هر دو روزنامه رسمی و کثیرالانتشار پس از چاپ از طریق پست به آدرس شما ارسال خواهد شد.

منبع : https://brandregisterco.com